تبلیغات موفق یعنی تبلیغاتی که می تواند نظر مشتری را جلب کند. تبلیغات اگر بر روی اصولی خاص انجام شود قطعا قلب مشتری را فتح می کند. در این مقاله قصد داریم تا ۹ قانون مهم برای تبلیغات موفق را برای شما بگوییم. رعایت این ۹ قانون به شما کمک می کند تا بتوانید تبلیغات موفق در هر زمینه کسب و کار را داشته باشید و این موضوع قطعا بر روی بازاریابی و فروش شما اثرگذار است.

۹ قانون مهم برای تبلیغات موفق


۱- عنوان باید سود و بهره ای برای مشتری داشته باشد .

عنوان اولین چیزی است که در یک رسانه چاپی دیده می شود پس بسیار مهم است که چیزی باشد که مشتری را جذب کند. عنوان باید برای مشتری چیزی داشته باشد که نفع خود را در آن ببیند. سود و بهره برای هر کس می تواند متفاوت باشد پس بهتر است چیزی سود باشد که برای بیشتر مشتریان سود محسوب شود. شما در ابتدا باید بازار هدف و مشتریان خود را به خوبی بشناسید و تنها در این صورت است که میتوانید عنوانی را انتخاب کنید که سود و منفعت اکثریت آن ها را شامل شود.

همانطور که گفتیم عنوان اولین چیزی است که مخاطبان شما آن را می خوانند و اگر عنوان شما به اندازه کافی جذاب نباشد شما شانس چندانی برای خوانده شدن ادامه آگهی خود توسط مخاطبان نخواهید داشت. بیشتر از ۹۰% مخاطبان بعد از خواندن عنوان در مورد خواندن و یا نخواندن ادامه آگهی شما تصمیمگیری می کنند. شما برای جلب توجه مخاطبان میتوانید از واژه های قدرتمند استفاده کنید. با این کار احتمال خوانده شدن و دیده شدن اگهی شما تا حد زیادی افزایش می یابد. سعی کنید حداقل از یک واژه قدرتمند در عنوان آگهی خود استفاده کنید.

همچنین باید سعی کنید که عنوان شما به صورتی باشد که بازار هدف خود را جدا کنید. این مسئله شبیه به زمانی است که شما با صدا کردن، دوست خود را از بین یک جمعیت جدا می کنید. عنوان شما این احساس را به مخاطب می دهد که اگهی دقیقاً برای او نوشته شده باشد. استفاده از عنوان های گیج کننده و ابهام برانگیر را نیز فراموش کنید عنوان شما نباید جای هیچ شکی را برای خواننده باقی بگذارد و باید به صورت واضح او را برای خواندن ادامه آگهی هدایت کند.

۲- تصویر باید سود و بهره عنوان را نشان دهد


سودی که در قسمت عنوان بیان می شود باید با تصویر تبلیغات هماهنگی داشته باشد. اولین چیزی که در یک تبلیغ دیده می شود عکس تبلیغ است بنابراین عکس، مسئولیت سنگینی به عهده دارد. همین که عکس با عنوان هماهنگ باشد کافی است.

همین که عکس با عنوان هماهنگ باشد کافی است و مهمترین نکته نیز همین می باشد البته نکات ریز دیگری نیز در مورد عکس آگهی وجود دارد که به صورت خلاصه به آن ها میپردازیم. بهتر است از یک عکس بزرگ به جای چند عکس کوچک استفاده کنید چرا که این کار تاثیرپذیری آگهی شما را افزایش میدهد. اگر در زمان ارائه محصول هدیه ی رایگانی را نیز برای مشتریان خود در نظر گرفته اید، بهتر است آن را نیز در تصویر مورد استفاده قرار دهید.

۳- پاراگراف اول ، مهمترین پاراگراف می باشد

کسی که متنی با تبلیغات موفق را می خواند، چه بخواهد و چه نخواهد، چشمش به اولین پاراگراف میافتد. اگر در پاراگراف اول مطالبی گفته شود که بتواند مشتری را جذب کند، او را برای خواندن ادامه تبلیغات ترغیب می کند. تلاش کنید پاراگراف اول تبلیغ خود را تا جایی که میتوانید قوی و موثر بسازید این کار میتواند شما را به هدف نزدیک کند. شما باید در همان پاراگراف اول مشتری را غافلگیر کرده و کاری کنید که او با علاقه ادامه متن اگهی را بخواند. در عنوان شما با استفاده از کلمات جذاب مشتری را وادار کرده اید که آگهی شما را بخواند و به نوعی به او قول داده اید که این اگهی برای او مناسب می باشد. سعی کنید در پاراگراف اول اصل پیام خود را ارائه کنید و به مشتری بفهمانید که تصمیمش برای خواندن این اگهی درست بوده است.

۴- صفحه آرایی خوبی داشته باشیم

وقتی صفحه آرایی خوبی داشته باشیم یعنی کاری کرده ایم تا نوشته های تبلیغات، برای چشم خواننده، چشم نواز باشد. این کمک می کند تا خواننده ترغیب شود تا ادامه تبلیغات را بخواند. سعی کنید خودتان را به جای مخاطبان قرار دهید و چند بار آگهی را بخوانید. به این نکته توجه کنید که آیا صفحه آرایی تبلیغات شما به گونه ای است که در هنگام خواندن آن احساس راحتی کنید.

اگر شما در هنگام خواندن و مشاهده تبلیغ خود احساس راحتی نکنید مطمئن باشید بخش زیادی از مخاطبان شما نیز همین احساس را خواهند داشت و این نکته را بدانید که مخاطبان چندان برای مشاهده یک تبلیغ صبور نیستند و اگر در هنگام مشاهده ان احساس ناخوشایندی داشته باشند خیلی سریع منصرف می شوند و مشاهده تبلیغ شما را نیمه تمام رها می کنند و مطمئناً بروز چنین حالتی جزء اهداف شما قرار ندارد. یک صفحه آرایی خوب باید تر و تمیز، چشم نواز، هماهنگ با اجزای دیگر، متناسب با اجزای دیگر و دقیق باشد.

۵- همه نکات تبلیغات ، در جای مناسب خود قرار گرفته باشد


هر آگهی دارای سه بخش دارد : ابتدا، میانه، انتها نکات هر بخش باید درجای خود قرار بگیرد تا نا هماهنگی در آن ها ایجاد نشود. پیشنهاد ویژه خود را در همان ابتدا باید بگویید. مزیت های خود را در قسمت میانه تبلیغات نام ببرید. نتایج خود را در قسمت آخر تبلیغات اعلام کنید.

۶- اطلاعات کافی و لازم  را به مشتری بدهید


اطلاعات داخل یک متن تبلیغات موفق باید بگونه ای باشد که بتواند خواننده را ترغیب به خرید کند. اطلاعات باید در نقش متقاعد کننده باشد. دقت داشته باشید که، اطلاعات باید دقیق و شفاف باشد. اگر به حاشیه برویم، فقط مشتری را خسته کرده ایم. یک جمله مشهور در بازاریابی وجود دارد که می گوید مزیتها را بفروشید نه مشخصات را. شما باید در متن اگهی خود بیشتر از انکه به مشخصاتی مانند مواد اولیه و پروسه ساخت و …. بپردازید باید مزیتهای محصول خود را بیان کنید. مزیتهایی مانند، قیمت مناسب، زیبایی، دوام و … البته ممکن است محصول شما دارای مشخصاتی باشد که لازم است در تبلیغات به آن بپردازید منظور ما در این بخش این است که سعی کنید بیشتر از مشخصات به مزیتهای محصول و خدمات خود بپردازید.

۷- متن جالب داشته باشید

وقتی یک متن به اندازه کافی جالب باشد مشتری جذب می شود تا ادامه آن را بخواند. یک فرد معمولی، تخصصی در نوشتن متن جالب ندارد ولی وقتی متنی را می خواند می تواند تشخیص دهد که این متن جالب است یا نه. می توانید متن خود را به بقیه نشان دهید تا بخوانند و نظر خود را بگویند. متن شما نباید شبیه متن گزارش به اعضای هیئت مدیره یک شرکت بزرگ باشد و نباید در این متن از اصطلاحت تخصصی تجاری استفاده کنید.  بلکه باید به صورت دوستانه و عامه پسند نوشته شود. متنهای خشک و سخت باعث میشود که مخاطب از مشاهده تبلیغات شما منصرف شود چرا که درک چنین متنهایی برای مخاطبان مشکل خواهد بود. سعی کنید از پاراگرافهای کوتاه و جملات کوتاه در متن اگهی خود استفاده کنید چرا که در این صورت شانس بیشتری برای خوانده شدن خواهند داشت.

۸- متن ، قابل باور باشد

متن شما هر چه که می خواهد باشد، فقط راست باشد. مردم حرف راست را از دروغ تشخیص می دهند. این در ضمیر ناخودآگاه آن ها وجود دارد. آن چیزی که محصول یا خدمات شما می باشد را بگویید، بدون اغراق. به این نکته توجه کنید که اعتبار و صداقت خود را فدای جذابیت یک تبلیغ نکنید. اعتبار یک کسب و کار سرمایه با ارزشی است. در تبلیغات خود تا جایی که میتوانید به مزیتهای محصول و خدمات خود بپردازید و آن ها را برجسته کنید اما مراقب باشید مزیتهای غیر واقعی شاید در کوتاه مدت بتواند مخاطبان را جذب کند اما زمانی که مخاطبان با واقعیت روبه رو شوند دیگر کسب و کار شما اعتباری در نزد انها نخواهد داشت. به قولی که در تبلیغات خود به مخاطبان می دهید بسیار توجه کنید. شما باید بتوانید به قول خود عمل کنید.

۹- از مشتری بخواهید تا انجامش دهد


در پایان یک تبلیغات موفق ، شما باید از مشتری بخواهید تا با شما تماس بگیرد. باید راه های بدست آوردن محصول یا خدمات خود را در اختیارش بگذارید و او را ترغیب به خرید کنید. از خواننده بخواهید تا قدم آخر که همان خرید است را بردارد. این کار می تواند یک تماس تلفنی با شما، ارسال یک پیامک، ارسال نامه پستی، ایمیل زدن، امتحان کردن از محصول و… باشد.

نتیجه گیری


۱- تبلیغات موفق اگر در جای خود و با اصول خود انجام شود، قطعا نتیجه مثبتی خواهد داشت.

۲- تبلیغات موفق را به فرد حرفه ای در این کار بسپاریم. افراد آماتور، فقط پول ما را دور می ریزند.